Diversen

op reis met G&B Breda en Garden Tours

Verslag Alfons van Tilborg / Foto's Piet van de Klundert

zondag 15 juni: vertrekdag

Zondagmorgen al vroeg liep de wekker af. Ontbijten, broodjes maken voor de eerste lunch van vandaag, en op naar Breda. We werden opgewacht door Claudia - onze gids voor de komende week. Iedereen was goed op tijd ,zodat we op de afgesproken tijd konden vertrekken.

Toen we Breda hadden verlaten nam de chauffeur de microfoon om zich voor te stellen: Piet - Piet Bood. Na wat algemene huishoudelijke mededelingen omtrent de gordels en toilet aan boord kon de reis beginnen. Claudia hield al gauw een welkome koffieronde en in de buurt van Verviers werd een eerste plaspauze gehouden. Tevens ook een rustpauze - niet alleen voor ons, maar ook voor Piet onze chauffeur. Want die had er al een aantal uren op zitten.

Na een drie kwartiertjes konden we verder richting Hannover waar we onze eerste tuin gingen bekijken: de Herrenhauser Gärten. Een tuin in twee delen: de beroemde Baroktuin - strak, met vele zichtlijnen, hoge hagen en de 35 meter hoog spuitende fontein. Het geheel omsloten door een gracht, vanwege de Nederlandse invloeden die door de tuinman Charbonnier waren ingebracht.

Aan de overkant van de weg was het andere deel. In tegenstelling tot de strakke barokstijl, was dit landschappelijker en een kleurenpracht van bloemen. Maar aan alles
komt een einde zo ook aan dit bezoek.

Het was nog een klein eindje naar Quedlinburg voor onze eerste overnachting.
Quedlinburg, een zeer mooi oud stadje met veel vakwerkhuisjes. Waartussen ons hotel was gelegen. Na een voortreffelijk diner konden we nog een mooie wandeling door het stadje maken. Om daarna nog een slaapmutsje te nemen en lekker te slapen.

maandag 16 juni

Allen waren weer op tijd aan het uitgebreide ontbijtbuffet. De koffers weer de bus in -
en op naar Berlijn. Hier kwamen we door wat verkeershinder wat later dan gepland aan.

Tuin Dora Wiederholt (Michendorf)
Na een warm onthaal door het echtpaar (met Nederlandse achtergrond) die deze tuin een 10-tal jaar koestert. We zagen foto’s van de begintijd: alles een verwaarloosde boel. Nu, na ruim 10 jaar: een juweel van een tuin. Achter het huis een verdiepte strakke vijver, wat verderop een natuurlijke vijver, en nog verder een laan van wilgen die 'De Dames' worden genoemd omdat ze door de afhangende takken precies chique dames lijken die naar het bal gaan.

Maar het is al weer tijd om de bus in te stappen op weg naar de tuin van Max Liebermann gelegen aan de Wansee. Aangekomen werden we in twee groepen gesplitst en voorzien van de modernste techniek. Een oortje zodat de gids zonder al te luid te moeten spreken iedereen kon bereiken.

We wandelden de tuin uitgebreid rond en kregen in het huis uitgebreid de schilderijen uitgelegd. Dan is het ineens al 14.30 uur - hoogtijd voor een lunch. Quiche met salade. Nog even een kijkje in de tuin en het winkeltje. Dan weer de bus in.

Dwars door Berlijn naar ons hotel. Na even wat opfrissen: het diner. Dit werd in een recordtijd geserveerd: Duitsland moest voetballen. Nog een wandeling een drankje en slapen.

dinsdag 17 juni

Een dag van privé-tuinen. Als eerste de tuin van Jutta en Gerd Habermann. Een
weelderige tuin vol rozen en kleurige beplanting. Ook was het beroep van Gerd in de tuin terug te vinden: her en der was glaswerk te bewonderen. Onder het genot van een kopje koffie met koek konden we van deze tuin genieten.

De volgende tuin was even zoeken. Want de tom-tom leidde ons naar bospaden die voor de bus niet te rijden waren! Maar na een telefoontje werden we onder begeleiding naar onze bestemming gebracht: de tuin van Marianne en Detlef Lüdke. Deze tuin gelegen op de scheiding van de tijd van de Berlijnse Muur.

Men noemde het ook wel de Eiskeller omdat de plek zich kenmerkt door ijskoude winters. Maar Marianne en Detlef hebben hier een paradijs gecreëerd. Ook konden we hier een zeer lekkere lunch gebruiken. Lekkere salade en heerlijke koek.

Tuin van heren Fiedling en Blesing
De afsluiting van vandaag. Fiedling - in de jaren een goede naam opgebouwd als fuchsia kweker - had in 2007 een verwaarloosd stuk grond gekocht. En hier naar eigen idee een tuin gemaakt. Het was in tegenstelling tot de vorige tuin een beetje 'n wilde tuin. Toch was het best mooi als je van boven op de tuin keek. Je moet er van houden.

Na een korte rit waren we weer in het hotel. Het diner duurde iets langer, niet dat we zoveel meer kregen, maar dat de tussenpauzes wat langer waren. Wandelingetje,
slaapmutsje en naar bed

woensdag 18 juni

Als eerste Königliche Gartenakademie Berlijn. Hier hebben Gabriella Papin en Isabelle van Groeningen een bedrijf opgezet waar ze proberen mensen de kunst van het tuinieren bij te brengen door lezingen & workshops. Eerst kregen we een uitleg van Isabelle - in het Nederlands! - over het ontstaan van deze tuin. Isabelle is namelijk van Belgische afkomst, wat duidelijk aan haar accent was te horen. Ze hebben een zeer gevarieerde kwekerij en als toetje een mooie theetuin.

Na hier een uitgebreide lunch te hebben genuttigd reden we verder. We kregen een rondrit door de stad Berlijn onder leiding van een speciale gids Arne. De meeste historische gebouwen en plaatsen hebben we gezien. En na nog een bakje koffie met taart op een terrasje is het weer tijd om naar het hotel te rijden. Nederland moet vanavond voetballen en dat willen we toch niet missen. Nederland wint met 3-2.

donderdag 19 juni

We hebben de koffers weer ingepakt en verlaten Berlijn. Op naar Potsdam. De eerste tuin is de Freundschaft Insel. Een eilandje in Potsdam, waar een kijktuin van Karl Foerster is gemaakt, met mooie beplanting. Maar als de eerste regendruppels vallen gaan de eersten van onze groep al op zoek naar een winkeltje om iets voor de lunch te kopen.

Toen iedereen weer bij de bus was, konden we weer verder. We maakten nog een rondje door Berlijn en om het Park Sanssouci. Dit om een indruk te krijgen hoe groot dit park is. Want dit te voet te doen, is onmogelijk in ons kort tijdbestek.

Eenmaal in het park met het slot Sanssouci konden we de brede trappen afgaan en zo de tuin in. De parktuin met de barokke terrassen, waar in kassen afwisselend druiven en vijgen zijn aangeplant. Uiteindelijk zou je best een dag hier kunnen ronddolen in dit 300 ha. grote park.

Foerster Stauden
Maar we moesten weer verder naar de tuin van de bekende tuinarchitect Karl Foerster. Een kleurrijke tuin met verdiept een vijver en verderop een rotstuin. Maar zeker zo belangrijk was de verkoop van planten.

De laatste kans voor diegene die nog iets wilden meenemen! Zo gingen we met een afgeladen bus richting Quedlinburg waar weer een heerlijk diner buffet gereed stond. Nog een rondje stad, slaapmutsje en slapen.

vrijdag 20 juni

Al weer de laatste dag. We moesten vandaag heel wat kilometers rijden, maar met de goede zorgen van Claudia die ons van koffie en andere versnaperingen voorzag, was dat goed te doen.

Onze lunch hebben we bij Wasserschloss in Wittringen. Deze lunch is een beetje een afscheidsdineetje. Josje nam het woord om Claudia te bedanken voor de zeer prettige begeleiding. Natuurlijk bedankte zij ook Piet voor zijn rijvaardigheid. Hij wist ons steeds overal netjes voor de ingang af te zetten. Maar ook Josje had haar aandeel in het slagen van deze reis en werd daarom ook in de bloemetje gezet.

Maar we moesten weer verder want er stond nog een laatste tuin op het programma: de tuin van moeder en dochter Elisabeth en Silke. Een zeer fraaie tuin van ruim 3000 m2. De inspiratie deden ze vooral op in Engeland. Hun inspanningen bleven niet onopgemerkt en zo figureerde hun tuin in diverse kranten en tijdschriften. Zelfs Koningin Máxima heeft tijdens een bezoek aan Duitsland een boek van hun tuin aangeboden gekregen. Ook werden we op koffie en koek getrakteerd.

Aan alles komt een einde. Zo ook aan deze tuinreis. Ik denk dat ik namens alle medereizigers spreek, dat het een zeer fijne reis was. Met een bijzonder goede reisleidster - dank aan Claudia - en een fantastische chauffeur Piet. En Josje: dank voor de coördinatie tussen Garden Tours en Groei & Bloei.

Alfons van Tilborg
juni 2014

Naar boven

Geslaagde groepsreizen

Groei & Bloei Breda staat in voor een fantastische groenbeleving in binnen- en buitenland. Beleef onze eerdere reizen mee!