Nieuwsflits

Algemene lezing 10 april: Tuinderij de Groene Schakel

Door Cisca en Angela Smaling    Aanvang 19.30 uur    Curio

De laatste lezing alweer van het seizoen 2023 – 2024.
Dit keer niet specifiek over bomen, struiken, planten of dieren, maar over het verantwoord produceren van ons dagelijks voedsel.
De aanvankelijke titel van deze lezing was “ Van weiland naar permacultuurtuin”, maar achteraf gezien doet deze titel niet helemaal recht aan de visie en werkwijze die op de Tuinderij gehanteerd wordt.
De Groene Schakel is een tuinproject met een specifieke visie, zowel wat de manier van tuinieren betreft als ook het verlenen van zorg op kleinschalig niveau.

De zussen Cisca en Angela zijn eerder gestart met een zorg-annex-tuinproject op de Kleine Hoeve in de Haagse Beemden in Breda.
Op een gegeven moment werd het werk te intensief en hebben ze er voor gekozen om een kleinschaliger project op te zetten met inzet van medewerkers met een zorgvraag.
Aan de Zanddreef in Prinsenbeek vonden ze een mooi perceel grond.
Nadeel was echter dat hier jarenlang zeer intensief op getuinierd was, waardoor de grond helemaal was uitgeput.
De grote uitdaging was dan ook om deze grond, zonder gebruik van kunstmest, weer gezond te krijgen. Met vallen en opstaan is men daar ook in geslaagd.
Cisca en Angela maken hierbij gebruik van de uitgangspunten van de permacultuur, waarbij ook de kippen, geiten en paarden een belangrijke rol  spelen.

Op deze avond vertellen de twee zussen over hun droom van een mooie (gezonde) aarde en hoe ze hun uitgeputte stuk grond weer opnieuw tot leven brachten.
Daarbij komen niet alleen maar de voordelen aan de orde: ook de nadelen mogen genoemd worden.
Op dit moment vind je op het terrein een kas, kruidentuin, moestuin, voedselbos en verblijven voor de kippen, geiten en paarden.
De producten uit de tuin worden elke week geleverd aan klanten die een abonnement hebben bij de Groene Schakel.

Het belooft een interessante avond te worden met twee enthousiaste sprekers, die geloven in een andere manier van gezond voedsel produceren en daar op hun manier een bijdrage aan leveren.

U bent van harte welkom!

Ledenavond bij Kwekerij Verdaasdonk op 18 april

Op donderdag 18 april zijn wij weer welkom bij Kwekerij Jos Verdaasdonk in Terheijden, van 17.15u tot 19.00u.
Bij deze kwekerij vind je een ruim assortiment aan voorjaars- en zomerbloeiers, vaste planten, siergrassen, kuipplanten en terraspotten en -bakken.
De kwekerij biedt op de ledenavond wederom een mooie korting van in totaal 25 %. Deze bestaat uit 15 % contante kassakorting en daarnaast mag er voor elke € 10,- besteding nog eens 10 % gratis worden gewinkeld.
Daarnaast natuurlijk gratis koffie en een leuke attentie.
Dus aarzel niet en kom naar de ledenavond voor uw aankopen om uw tuin of balkon op te fleuren of om uw moederdagaankopen alvast te doen.

Waar moet je zijn?

Kwekerij Jos Verdaasdonk

Schuivenoordseweg 13 in Terheijden.

Voor meer informatie, zie de nieuwsbrief van maart en april

09 april      Rotstuinclub Leden voor Ledenavond

10 april      Algemene lezing Tuinderij de Groene Schakel